I MIEI MIGLIORI nella BOXE 2023. BUONA FORTUNA PER IL NUOVO ANNO 2024! 🥊🥊🇮🇹🇺🇦🇪🇺🌟🌟🌟MY BEST IN BOXING IN 2023. GOOD LUCK WITH THE NEW YEAR 2024!
Cari Lettori come ogni anno la mia classifica dei Migliori della Boxe. Che annata fantastica è stata il 2023! Qua le mie riflessioni mai politicamente corrette.
-Miglior Fighter 2023
- OLEKSANDR“Il Cosacco” USYK, per me, è ancora lui il miglior Fighter di tutto il pianeta. Non ha ancora conquistato l’unica cintura che le manca per essere assoluto Numero Uno dei Pesi Massimi. Infatti il trofeo WBC è detenuto dal britannico TYSON FURY. il match di riunificazione delle 4 Cinture degli organismi sanzionatori più importanti, come è noto è stato rinviato al prossimo 17 Febbraio in Saudi Arabia.
Il 26 agosto la notte del match di USYK vs DUBOIS, è stata una notte così densa di significato, contemporaneamente la celebrazione della ricorrenza dell’Indipendenza Ucraina, fuori dai confini per ovvi motivi di sicurezza.
Così intense emozioni dove il pubblico di sfollati e soldati ucraini han riempito l’Arena Tarczyriski Stadion di Wroclaw in Polonia, quasi 50.000 persone.
Non è bastato il pubblico britannico così al solito caloroso.
Considero l’atmosfera parte integrante dell’evento di boxe, non solo cazzotti ben piazzati in crescendo con gran finale via KO.
Vedere la gioia degli ucraini è stata così coinvolgente e toccante, i polacchi così ospitali, senza nessuno sforzo, senza nessun vittimismo.
Atmosfera di grande dignità e orgoglio di appartenenza a quel popolo di Eroi che sono gli Ucraini ormai da 20 mesi in guerra, in difesa della loro Indipendenza contro l’aggressore russo. In difesa per la Libertà…
Stoica Resistenza Ucraina che protegge anche noi Europei.
E se un popolo di Eroi si riconosce in OLEKSANDR “Il Cosacco” USYK, come non aderire a tanto talento?
USYK l’Uomo migliore, al momento giusto, QI eccellente, in armonico ritmo con muscoli. Atleta completo, cuore grande, ogni azione è geometria perfetta in conclusioni d’artista!
PESI MASSIMI – Ucraina
Stesso podio a pari merito NUMERO UNO
- NAOYA “il mostro” INOUE: lo scorso 26 dicembre a Tokyo ha vinto vs un resistente MARLON TAPALES conquistando tutte e 4 le Cinture.
È la prima volta per un giapponese nell’era delle 3/4Cinure. INOUE ora più “maestro” che “mostro”, ci ha abituato alla sua gran classe, a quella velocità e potenza di sorprendere i suoi avversari con il colpo del Knock Out. Campione dalle prestazioni sempre entusiasmanti, e in tutte quattro le divisioni che ha cavalcato: pesi mosca junior, pesi gallo junior e nei pesi gallo
PESI SUPER GALLO – Giappone
Stesso podio a pari merito NUMERO UNO
- TERENCE ‘Bud’ CRAWFORD (39-0, 30KO) erede della grande tradizione che lo vede meraviglioso Peso Welter americano, anche lui ha riunificato le 4 Cinture WBC,WBA, WBO, IBF. Il primo maschio americano dell’era delle 3/4 Cinture.
PESI WELTER USA
onorabile menzione
- DEVIN HANEY. Non sono mai stata soddisfatta di quel match vs VASYL LOMACHENKO. Ho visto LOMA in gran tiro, per me è stato l’Uomo migliore di questo match, ma i giudici han visto migliore HANEY.
E allora solo per aver vinto ai punti, in un match di misura, equilibrato, su tale indiscusso talento merita la menzione. Certo HANEY ha un grande futuro già dietro le spalle…ma LOMA è ancora LOMA!
PESI LEGGERI USA
Fighter + sorprendente
– ZHILEI ZHANG contro ogni previsione, (esclusa la mia) ha vinto via potente KO vs JOE JOYCE GB – Medaglia d’Argento Olimpiadi Pechino 2008, ci ha messo 15 anni per affermarsi diventando ottimo professionista. In questo Nuovo Anno 2024 si merita un’opportunità per il titolo mondiale. – CINA
PESI MASSIMI CINA
Il Miglior Match dell’anno Uomini
– USYK vs DUBOIS in Wroclaw. L’atmosfera, l’emozione, l’entusiasmo, la tensione, la commozione, la gioia profonda violenta che solo la Boxe, il mondo del Ring dove i cazzotti “a regola d’arte” sono l’espressione massima dell’antagonismo sportivo. Peccato non si sia concluso in un abbraccio, DUBOIS non c’era nella conferenza stampa del dopo match e non solo per le troppe ammaccature lasciategli da USYK. C’erano però i tanti sfollati ucraini, rifugiati nel vicino confine polacco, i soldati e i mutilati.
In quell’arena, Tarczyriski Stadion di Wroclaw, c’era l’energia di un popolo che non si arrende alla tirannia dell’oppressore. In uno stadio, in una notte un mondo dove intanto continua il dramma vero che si consuma. E poi l’esplosione di gioia. Basta poco per un attimo di felicità.
PESI MASSIMI
Il Miglior KO del 2023
– JUNTO NAKATANI nel match vs ANDREW MOLONEY, Australia. Non ricordo di aver mai visto un KO arrivare dall’alto…NAKATANI un acrobata!
PESI GALLO GIAPPONE
Astro Nascente internazionale:
Tra i giovani maschi professionisti, c’è davvero tanta carne al fuoco, ovunque.
Migliore FIGHTER DONNA
- KATIE TAYLOR e CHANTELLE CAMERON. Entrambe e così intense e passionali!
PESI SUPER LEGGERI IRLANDA e GB
Onorabile menzione
- CLARESSA SHIELDS, prima tra uomini e donne americani a conquistare i titoli dell’era delle 4 cinture. La regina di tutti i tempi la prima a conquistare tutti e 4 i trofei è stata l’europea, norvegese nata in Colombia, CECILIA “the First Lady” BRAEKHUS, Pesi Welter. Classe indiscussa a cui far riferimento.
PESI MEDI USA
Onorabile menzione
- AMANDA SERRANO, immensa campionessa, ora che il pugilato donne è definitivamente decollato mi piacerebbe investisse la sua popolarità per promuovere il suo Porto Rico.
Quell’angolo di paradiso ha bisogno di forte supporto, E chi meglio di tale talento esplicito al quadrato, già regina con un record, (46 match, vinti 30 via KO, 1 pari) è sinonimo d’infinita dedizione?
Tornerei volentieri a San Juan di Portorico per godermi questa indomita combattente.
PESI PIUMA PORTO RICO
Miglior match dell’anno Donne
- CHANTELLE CAMERON vs KATIE TAYLOR sia il 1° che il 2° match e in attesa del 3°…Le trilogie sono appassionanti. La qualità delle due contendenti è pari merito.
PESI SUPER LEGGERI
Astro nascente Donne
- “Sweet CAROLINE” DUBOIS- GB Pesi Leggeri. Giovane talento. Predestinata a grandi conquiste.
Migliore Organizzatore
- Sono due in uno, a pari merito, anzi certamente sono TRE.
- Leggendario BOB ARUM TOP RANK – USA – co-promoter FRANK WARREN – GB.
- K2 Promotion dei F.lli Klitschko – Ucraina. Che garanzia!
onorabile menzione
- EDDIE HEARNdi MATCHROOM –GB
Il Migliore Maestro:
- BRIAN McINTYRE ha pazientemente creduto in TERENCE CRAWFORD ripagato da soddisfazione in soddisfazione…
USA
Onorabile menzione
- SHINGO INOUE, padre di NOYA INOUE. Che gran festa in Famiglia!
GIAPPONE
La Signora della Boxe:
- sempre Lei, fantastica ENZA JACOPONI. Segretario Generale EBU – European Boxing Union – e Membro WBC -Consiglio Mondiale di Pugilato.
ITALIA
Personalità della Boxe che ci hanno tristemente lasciato in questo 2023
31 01 2023 LEROY CALDWELL Pugile Pesi Massimi 77 anni – USA
05 03 23 ROBERT “Bob” GOODMAN Matchmaker, pubblicista e organizzatore. 83 anni- USA
10 03 23 MAKSYM GALINICHEV Pugile Dilettante Medaglia Argento RIO 2016 e Medaglia d’Oro giovanili EUBC 22 anni, morto in guerra. Ucraina
11 03 23 RICHIE KATES Pugile Pesi Massimi Leggeri – 70 anni USA
17 03 2023 GIANNI MINÁ giornalista sportivo e non solo, ITALIA
01 04 23 KEN BUCHANAN Pugile Pesi Leggeri – 77 anni SCOZIA/GB
30 04 2023 WILFRIED FLORENTIN Pugile Pesi Massimi – 23 anni FRANCIA
12 06 2023 SILVIO BERLUSCONI Primo Ministro Repubblica Italiana, Presidente del Milan (so che si tratta di Calcio, ma amava la Boxe) – ITALIA
28 12 23 JORGE MOLINA, Presidente del WBO Latino- 81 anni- ARGENTINA
29 11 2023 HENRY KISSINGER Segretario di Stato USA, anche membro onorario Giochi Olimpici. GERMANIA/USA
21 12 2023 CRISTINA PACHECO Pugile Pesi Super Gallo – 43 anni – ARGENTINA
30 12 2023 CEM KILIC Pugile Super Medi- 29 anni GERMANIA/TURCHIA
Evento dell’anno 2023
– match USYK vs DUBOIS un grande evento sportivo e per la Storia che viviamo, a Wroclaw, POLONIA.
Pugilato ITALIA
- Pochissimo pervenuto…siamo completamente senza risorse, senza campioni. Incredibile come la FPI – Federazione Pugilistica Italiana- faccia finta che il problema non esiste. Si accontenta di riempire di sacchi i centri di fitness, spacciandoli per palestre di boxe. E dunque ZERO prospettive di sognare di tornare ai giorni di gloria ormai lontani. Del resto per decenni quelli della FPI han spacciato il pugilato dilettantistico olimpico, quale vetta del pugilato. E offuscato, di più umiliato, ogni prospetto professionistico che nel pugilato è ciò che veramente conta.
Addirittura nel Consiglio Federale c’è un mediocre organizzatore. E i presidenti precedenti sono onorari. C’’è un organigramma al mondo più impenetrabile della burocrazia salva poltrone, di tutti questi addetti completamente inefficienti? Se non vedo lo dico io, non osa nessuno. Il pugilato in Italia ha paura della sua ombra…Tale arretratezza è inspiegabile. Di fatto tutti sono compromessi con la mala gestione dei dilettanti e di conseguenza Olimpica.
Miglior Pugile Italiano un lumicino:
IVAN ZUCCO 28 anni Cintura WBC International. Il prossimo match il 27 gennaio 2024, a Colonia in Germania vs il croato LUKA PLANTIC WBC Silver! Unico italiano in classifica entro i 15 della categoria. Forza IVAN ZUCCO!
PESI SUPER MEDI – Boxe Verbania (Verbano-Cusio-Ossola)
Onorabile menzione
- MICHAEL MAGNESI 29 anni. Per convincere ci vuole avversario di livello.
PESI SUPER PIUMA – Roma (Lazio)
- MATTEO SIGNANI perso il titolo Europeo dopo 4 anni di difesa, cotanto guerriero c’è da giurarsi non si ritira. Ma 44 anni, non 44 gatti in fila per due…
PESI MEDI – Ring Side (RIMINI)
- ETINOSA OLIHA 26 anni. Ci vuole di più che una Cintura IBO. OLIHA, italo/nigeriano sembra ambizioso lo aspettiamo in questo 2024.
PESI MEDI – Asti, Piemonte
- Di ragazze della Boxe italiana, non se ne vedono. Chi non semina non raccoglie…
- Miglior Organizzatore Italiano: non pervenuto. Nessun investitore, nessun entusiasmo, nessuna passione. Io che son figlia di quella generazione che tanto ha investito e tanto ha raccolto, non riesco a comprendere una tale carestia.
- Migliore Maestro i miei soliti cari “vecchietti”, in gran forma!
Questi signori, sono il passato presente, BARTOLOMEO GORDINI –RAVENNA. Da anni Tecnico Numero Uno insieme, pari merito con Mo. GINO FREO – Boxe Piovese (PADOVA) e Mo. ALESSANDRO BONCINELLI – FIRENZE. Tutti i sopracitati maestri sono come il buon vino d’annata, oltre la formazione dei dilettanti, hanno cresciuto campioni professionisti lasciato traccia, un elenco davvero importante. Nessuno di loro intende lasciare il testimone.
Rari anche i maestri difficile trovare quella cultura che educa alla grande boxe, di chi si dedica anima e corpo. La Federazione Pugilistica ha delle gravi e grandi colpe. Tutta la Federazione Pugilistica va riformata completamente dai vertici alle regole. Non può essere una mangiatoia statale per chi fa finta di sostenere i dilettanti… E non c’è un solo talento italiano in giro per il Mondo dei Pro, il mondo Pro che è l’unico che nella Boxe che conta!
- Onorabile menzione
Anche quest’anno è il Mo. CRISTIAN BRUNO gestisce un grande spazio ottimamente attrezzato in ogni dettaglio, per allenarsi al pugilato, ma anche per match amatoriali. CRISTIAN organizza pomeriggi/sere per il pubblico entusiasta che sogna in grande. E lui insiste a cercare nuove risorse per la boxe.
Palestra MGM – Boxe Island di MILANO
Ma il peggio lo hanno toccato i Dilettanti, l’ho già scritto l’anno scorso nei migliori appunto 2022 e tutte le volte che vi scrivo del pugilato dilettanti. Ormai sempre meno, è infatti un esercizio inutile.
Sembra che la soluzione WORLD BOXING un nuovo Ente per i Dilettanti che sostituisca l’IBA o EX-AIBA tanto auspicato, fatichi a resistere. Ci vuole determinazione per un punto e a capo. Ben lo sapete. Rinnovarsi vuol dire rinascere.
Dopo quasi due anni di guerra imposta dalla Russia sull’Ucraina, accettare quale presidente un russo del pugilato IBA o EX-AIBA è inaccettabile. UMAR KREMLEV è amico di PUTIN altrimenti sarebbe come ALEXEY NAVALNY nelle patrie galere in Siberia…
E dunque la recente novità viene dalla fermezza del Ministro dello Sport e della Gioventù ucraino, MATVIY BIDNYI, in un’intervista alla BBC ha affermato che l’Ucraina potrebbe non prendere parte ai Giochi Olimpici di Parigi 2024 se agli atleti russi sarà permesso di competere a Parigi, e ha annunciato che l’Ucraina attenderà la decisione del CIO sulla questione in “argomenti e ricorsi”.
E continua: “Non usiamo la parola boicottaggio in quanto tale. Diciamo che questa è la nostra posizione: non prenderemo parte alla competizione se gli atleti che sostengono l’aggressione russa potranno parteciparvi. Questa è una questione di principio per noi”, ha detto BIDNYL.
Giù il cappello! E questa vale per tutti gli atleti olimpico di ogni disciplina.
Il mio pensiero rivolto alla boxe dilettanti che nulla centra con gli altri sport olimpici che proprio nell’Olimpiade hanno la loro massima espressione, non certo il pugilato.
Del resto se non sosteniamo le scelte di chi è in trincea, chi in guerra e si batte per i nostri stessi principi di Libertà e Democrazia, Giustizia, quali valori sono rimasti nella boxe dilettanti? Che valori si insegnano alla base? A vincere senza avversari efficaci…a mettersi in tasca soldi insanguinati.
Il raccolto è lì da vedere sotto gli occhi di tutti. Non è più un sogno voluto con motivazione, semplicemente è la vendita di un sogno al russo KREMLEV, testa di legno di PUTIN.
L’Ucraina potrebbe dover affrontare severe sanzioni se davvero conferma il boicottaggio di Parigi 2024.
Questa situazione risale all’8 dicembre, quando il CIO ha deciso di ritirare la possibilità di vietare agli atleti russi di competere a Parigi 2024. Dei 4.600 atleti qualificati per i Giochi, solo undici soddisfano i requisiti del CIO per una competizione neutrale: otto russi e tre bielorussi. Tutti devono, ovviamente, soddisfare tutti i requisiti sportivi e agonistici e rispettare i principi della Carta Olimpica.
Da più di un anno il CIO cerca di trovare un equilibrio per evitare una situazione come quella attuale.
Mi auguro che THOMAS BACH sia fermo sostenitore dei diritti di Giustizia, Democrazia e Libertà, fondamenta della nostra Europa, e tanto bramati dall’Ucraina e così la Resistenza Ucraina non continui a morire invano.
Oltre alla IBA o EX-AIBA al bando già dal 2019 per i noti e gravi motivi, ora anche tutti gli atleti russi e bielorussi non devono, in nessun modo, partecipare.
Infatti alle Olimpiadi Parigi 2024 l’IBA o EX-AIBA non ci sarà. E dunque per la Boxe dilettanti è confermata una Task Force dello stesso Comitato Olimpico.
Chi osasse rinnegare la bandiera russa, finirebbe incarcerato in Siberia. Il mio umile consiglio al Presidente THOMAS BACH è quello di essere fermo: sin quando non sarà ripristinata la Pace Giusta alle condizioni di Kiev, utilizzi tutto il suo potere per bloccare la partecipazione degli atleti russi e bielorussi alle prossime Olimpiadi di Parigi. Lo Sport non è al disopra o al di fuori di una guerra, lo Sport non è apolitico, e poi, dai, proprio noi Europei abbiamo in casa o certamente alle porte di casa e sentiamo forte il rumore sinistro dei missili, il pianto delle madri, la sparizione di quei bimbi. Il sacrificio sino alla morte di quegli uomini, per la Libertà. Tutto il mondo occidentale è coinvolto.
E io come sto?
- Al palo. Ma molto combattiva. rivendico il mio DNA! Mi auguro che prestissimo, in questo 2024, la Giustizia confermi tutti i danni che ho subito da quella macchina perversa composta da anonimi “esperti che ignorano” infatti è così composta la Direzione Generale Cinema del nostro Ministero della Cultura. Il cambio del Ministro Sangiuliano con il nuovo Governo, ad oggi non ha modificato nulla. È tale quale a 15 mesi quando era Ministro della Cultura il tizio Dario Franceschini che non è riuscito a comperarsi tutti i voti, nonostante avesse spalmato ogni risorsa del Ministero da lui guidato. Che danno immenso questa poltronite acuta che chiunque si siede su quello scranno deve fottere!
I miei anni intensi, di tanto lavoro, e nessun introito con cinque sentenze a mio favore e nessun quattrino che mi è dovuto, incassato. Grandi battaglie per la legalità. Per la diffusione della Cultura Sportiva. Non sono votata al martirio. Mi fa letteralmente schifo il sistema marcio che viene imposto.
La PA è il cancro da estirpare.
Il presente esige un immediato ribaltone. La Giustizia può!
È noto il motto garbelliano:
“Una Nazione che non riconosce il sacrificio del pugilato… è una Nazione in decadenza”. -Giancarlo Garbelli-
Ah vi ho già scritto che sono stata hackerata su Facebook e ciò che mi duole è non avere più quelle migliaia di contatti costruiti in 15 anni. Certo ho molti più lettori qua sul mio Blog, ma non ho i contatti che quel formidabile Social con Messenger mi aveva permesso sin da subito mantenere negli anni. Sono trascorsi tre mesi da quando il mio account è stato oscurato. Sperem che la Polizia a cui ho denunciato faccia in fretta. Intanto mi affaccio timidamente anche su Instagram che non ho mai frequentato davvero perché ho troppo da fare.
E in attesa dei RE MAGI dal Medio Oriente, uniamoci perché quella guerra voluta da Hamas, fanatici del terrorismo contro Israele abbia fine. Le nostre radici giudaiche-cristiane lo impongono.
+
ACQUISTA QUI la 2°edizione del libro in cartaceo Il FIGHTER D’ITALIA GIANCARLO GARBELLI- Il pugilato é violento ma la violenza non é pugilato– https://www.giannamariagarbelli.com/prodotto/libro-il-fighter-ditalia-giancarlo-garbelli-2-edizione
… qua in italiano il link del mio AudioLibro IL FIGHTER D’ITALIA GIANCARLO GARBELLI – il pugilato è violento ma la violenza non è pugilato- http://bit.ly/2Y4zyZr
qua il video
dei miei AUGURI DI MAGNIFICO di PACE, SALUTE e PROSPERITÁ! E come ogni anno lo intendo davvero. Vostra Gianna Garbelli.
OLEKSANDR “The Cossack” USYK Heavyweight
left TERENCE ‘Bud’ CRAWFORD and VASYL LOMACHENKO two fantastic southpaw. Due fantastici mancini.
AMANDA SERRANO regina dei Pesi Piuma, record: 46 match di cui 30 via KO, 2 persi. 🥊🥊 AMANDA SERRANO Queen of the Featherweight, record: 46 fights, 30 via KO, 2 lost.
Pugili adattati del WBC Care, al centro MAURICIO SULAIMAN, alla sua sinistra riconosco SCOTT WELCH pugile britannico. 🥊🥊Adapted boxers of the WBC Care, in the center MAURICIO SULAIMAN, on his left I recognize SCOTT WELCH, British boxer.
CLARESSA SHIELDS Pesi Medi da brillante Oro Olimpica a Regina dei Pesi Medi ha conquistato tutte le Cinture, WBA, WBC, WBO, IBF. 🥊🥊CLARESSA SHIELDS Middleweights from brilliant Olympic Gold to Middleweight Pro Queen, has conquered all the Belts, WBA, WBC, WBO, IBF.
OLEKSANDR USYK vs TYSON FURY probabilmente combatteranno non una, ma due volte, per la supremazia dei pesi massimi. Nel mezzo, il leggendario Promoter BOB ARUM ha appena compiuto 92 anni. 🥊🥊OLEKSANDR USYK vs TUSON FURY is likely to fight not once, but twice, for heavyweight supremacy. In the middle, the legendary Promoter BOB ARUM just turned 92 years old.
a sinistra CHANTELLE CAMERON senza nessun Oro o medaglia Olimpica conquistato, da ottima dilettante a grande pro, quelle Cinture WBA, WBC, WBO, IBF e il prestigiso riconoscimento di THE RING Magazine sono state sue nel 1° match vs KATIE TAYLOR (nella foto). KATIE TAYLOR le ha strappate vincendole tutte in una notta. E nel 2024 si deve compiere la trilogia tra queste due fantastiche prime donne della Grande Boxe! 🥊🥊On the left CHANTELLE CAMERON without any Gold or Olympic medal won, from an excellent amateur to a great pro, those WBA, WBC, WBO, IBF Belts and the prestigious recognition of THE RING Magazine were hers in the 1st match vs KATIE TAYLOR (in the photo) . KATIE TAYLOR tore them up by winning them all in one night. And in 2024 the trilogy between these two fantastic first women of Great Boxing must be completed!
🥊🥊🇮🇹🇺🇦🇪🇺🌟🌟🌟MY BEST IN BOXING IN 2023. GOOD LUCK WITH THE NEW YEAR 2024!
Dear Readers, like every year my ranking of the Best in Boxing, what a fantastic year 2023 was! And my reflections are never politically correct.
Best Fighter 2023
- – OLEKSANDR “The Cossack” USYK, for me, is still the best Fighter on the planet. He has not yet won the only belt he needs to be the absolute number one heavyweight. The WBC trophy is held by the British TYSON FURY. the reunification match of the 4 Belts of the most important sanctioning bodies, as is known, has been postponed to February 17th in Saudi Arabia.
On August 26th, the night of the USYK vs DUBOIS match, it was a night full of meaning, at the same time as the celebration of the anniversary of Ukrainian Independence, outside the borders for obvious security reasons.
Such intense emotions that the audience of displaced people and Ukrainian soldiers filled the Arena Tarczyriski Stadion in Wroclaw, Poland, with almost 50,000 people.
The usual warm British public wasn’t enough.
I consider the atmosphere an integral part of the boxing event, not just well-placed punches in crescendo with a grand finale via KO.
Seeing the joy of the Ukrainians was so engaging and touching, the Poles so hospitable, without any effort, without any victimization.
Atmosphere of great dignity and pride of belonging to that people of heroes are the Ukrainians who have been at war for 20 months now, in defense of their Independence against the Russian aggressor. Defending for Freedom…
Stoic Ukrainian Resistance that also protects us Europeans.
And if a people of Heroes recognize themselves in OLEKSANDR “The Cossack” USYK, how can we not join in with so much talent?
USYK is the best Man, at the right time, with excellent IQ, in harmonious rhythm with muscles. Complete athlete, with a big heart, every action is perfect geometry in the artist’s conclusions!
HEAVYWEIGHT – Ukraine
The same podium tied for NUMBER ONE
- – NAOYA “the monster” INOUE: last December 26th in Tokyo she won against a resistant MARLON TAPALES, winning all 4 Belts.
It is the first time for a Japanese in the 3/4 Belt era. INOUE now more “master” than “monster”, has accustomed us to his great class, to that speed and power to surprise his opponents with the Knock Out blow. Champion with always exciting performances, and in all four divisions he has ridden: junior flyweight, junior bantamweight, and bantamweight
SUPER BANTAMMEATWEIGHT – Japan
The same podium tied for NUMBER ONE
- – TERENCE ‘Bud’ CRAWFORD (39-0, 30KO) heir to the great tradition that sees him as a wonderful American Welterweight, he too has reunited the 4 belts WBC, WBA, WBO, IBF. The first American male of the 3/4 Belt era.
US WELTERWEIGHT
honorable mention
- – DEVIN HANEY. I was never satisfied with that match vs VASYL LOMACHENKO. I saw LOMA in great shape, for me he was the best man in this match, but the judges saw HANEY as better.
And then just for having won on points, in a measured, balanced match, such an undisputed talent deserves mention. Of course, HANEY already has a great future behind him…but LOMA is still LOMA!
US LIGHTWEIGHT
Amazing Fighter of the Year
- – ZHILEI ZHANG against all odds, (excluding mine) won via powerful KO vs JOE JOYCE GB – Silver Medal at the 2008 Beijing Olympics, it took him 15 years to establish himself as an excellent professional. In this New Year 2024, he deserves a world title opportunity. – CHINA
HEAVYWEIGHTS CHINA
The Best Men’s Fight of the Year
- – USYK vs DUBOIS in Wroclaw. The atmosphere, the emotion, the enthusiasm, the tension, the emotion, the profound violent joy that only Boxing, the world of the Ring where “workmanlike” punches are the maximum expression of sporting antagonism. It’s a shame it didn’t end in a hug, DUBOIS wasn’t there in the post-match press conference, and not only because of the too many dents left on him by USYK. However, there were many displaced Ukrainians, refugees on the nearby Polish border, soldiers, and the disabled.
In that arena, Tarczyriski Stadion in Wroclaw, there was the energy of a people who do not surrender to the tyranny of the oppressor. In a stadium, in one night, a world where the real drama that is taking place continues. And then the explosion of joy. It doesn’t take much for a moment of happiness.
HEAVYWEIGHTS
The Best KO of 2023
- – JUNTO NAKATANI in the match vs ANDREW MOLONEY, Australia. I don’t remember ever seeing a KO coming from above…NAKATANI is an acrobat!
JAPAN BANTAMWEIGHT
International Rising Star:
Among young professional males, there are a lot of irons in the fire, everywhere.
Best WOMAN FIGHTER
- – KATIE TAYLOR and CHANTELLE CAMERON. Both are so intense and passionate!
SUPER LIGHTWEIGHTS IRELAND and GB
Honorable mention
- – CLARESSA SHIELDS, the first American men and women to win the titles of the 4 belts era. The queen of all time, the first to win all 4 trophies was European a, Norwegian born in Colombia, CECILIA “the First Lady” BRAEKHUS, Welterweight. Undisputed class to refer to.
US MIDDLEWEIGHTS
Honorable mention
- -AMANDA SERRANO, immense champion, now that women’s boxing has taken off, I would like to invest her popularity to promote her Puerto Rico.
That corner of paradise needs strong support. And who better than this explicit talent in the square, already queen with a record (46 matches, won 30 via KO, 1 draw) is synonymous with infinite dedication?
I would gladly return to San Juan, Puerto Rico to enjoy this indomitable fighter.
PUERTO RICO FEATHERWEIGHTS
Best Women fight of the year
- – CHANTELLE CAMERON vs KATIE TAYLOR was both the 1st and 2nd fight and waiting for the 3rd… Trilogies are exciting. The quality of the two contenders is equal.
SUPER LIGHTWEIGHTS
Rising Star Women
- – “Sweet CAROLINE” DUBOIS- GB Lightweight. Young talent. Predestined for great achievements.
Best Promoter
– They are two in one, equal in merit, or rather they are certainly THREE.
– The legend BOB ARUM TOP RANK USA – co-promoter FRANK WARREN- GB.
– K2 Promotion of the Klitschko Brothers – Ukraine. What a warranty!
Honorable mention
- – EDDIE HEARN of MATCHROOM –GB
The Best Trainer
- – BRIAN McINTYRE patiently believed in TERENCE CRAWFORD repaid with satisfaction after satisfaction…
USA
Honorable mention
- – SHINGO INOUE, father of NOYA INOUE. What a great family celebration!
JAPAN
The Lady of Boxing:
– always You, fantastic ENZA JACOPONI. General Secretary of EBU – European Boxing Union – and Member of WBC – World Boxing Council.
ITALY
Boxing personalities who sadly left us in 2023
31 01 2023 LEROY CALDWELL Heavyweight Boxer 77 years old – USA
05 03 23 ROBERT “Bob” GOODMAN Matchmaker, publicist and organizer. 83 years old – USA
10 03 23 MAKSYM GALINICHEV Amateur Boxer RIO 2016 Silver Medal and EUBC Youth Gold Medal 22 years old, died in war. Ukraine
11 03 23 RICHIE KATES Light Heavyweight Boxer – 70 years old USA
17 03 2023 GIANNI MINÁ sports journalist and more, ITALY
01 04 23 KEN BUCHANAN Lightweight Boxer – 77 years SCOTLAND/GB
30 04 2023 WILFRIED FLORENTIN Heavyweight Boxer – 23 years old FRANCE
12 06 2023 SILVIO BERLUSCONI Prime Minister of the Italian Republic, President of Milan (I know it’s about football, but he loved boxing)-ITALY
28 12 23 JORGE MOLINA, President of the WBO Latino – 81 years old – ARGENTINA
11 29 2023 HENRY KISSINGER US Secretary of State, also an honorary member of the Olympic Games. GERMANY/USA
21 12 2023 CRISTINA PACHECO Super Bantamweight Boxer – 43 years old – ARGENTINA
30 12 2023 CEM KILIC Super Middleweight Boxer – 29 years GERMANY/Türkiye
Event of the year 2023
– USYK vs DUBOIS fight is a great sporting event and for the history we live in, in Wroclaw, POLAND.
Boxing in ITALY
– Very little has arrived… we are completely without resources, without champions. Incredible how the FPI – Italian Boxing Federation – pretends that the problem doesn’t exist. They are happy to fill fitness centers with heavy bags, passing them off as boxing gyms. And therefore ZERO prospects of dreaming of returning to the long-gone glory days. After all, for decades those of the FPI have passed off Olympic amateur boxing as the pinnacle of boxing. And overshadowed, more humiliated, every professional prospect in boxing is what counts.
There is even a mediocre promoter in the Federal Council. And previous presidents are honorary. Is there an organization chart in the world more impenetrable than the seat-saving bureaucracy, than all these completely inefficient employees? If I don’t see it I’ll say so, no one dares. Boxing in Italy is afraid of his shadow… Such backwardness is inexplicable. Everyone is compromised by the bad management of the amateurs and consequently with past Olympic Games.
Best Italian Boxer: a little light.
- -IVAN ZUCCO 28-year-old WBC International belt. The next fight is on January 27th, 2024, in Cologne, Germany vs the Croatian LUKA PLANTIC WBC Silver! Let’s go IVAN ZUCCO!
SUPER MIDDLE WEIGHTS – Boxing Verbania (Verbano-Cusio-Ossola)
Honorable mention
- – MICHAEL MAGNESI 29 years old. To convince you need a high-level opponent.
SUPER FEATHERWEIGHT – Rome (Lazio)
- -MATTEO SIGNANI lost the European title after 4 years of defense, such a warrior one can swear he won’t retire. But 44 years, not 44 cats lined up for two…
MIDDLEWEIGHTS – Ring Side (RIMINI)
- – ETINOSA OLIHA 26 years old. You need more than an IBO Belt. OLIHA, Italian/Nigerian seems ambitious, we expect him in 2024.
MIDDLEWEIGHTS – Asti, Piemonte
– I don’t see any Italian boxing girls. Who doesn’t sow doesn’t reap…
- – Best Italian Promoter: not received. No investors, no enthusiasm, no passion. I, who am the daughter of that generation that invested so much and collected so much, cannot understand such a famine.
– Best Trainer my usual dear “olders”, in great shape!
These gentlemen are the past and the present, BARTOLOMEO GORDINI–RAVENNA. Number One Trainer together for years, equal merit with Mo. GINO FREO – Piovese Boxing (PADOVA) and Mo. ALESSANDRO BONCINELLI – FIRENZE. All the aforementioned trainers are like good vintage wine, in addition to the training of amateurs, they have raised professional champions who have left traces, a truly important list. None of them intends to leave the baton.
A good trainer is also rare, it’s difficult to find a culture that educates great boxing, of those who dedicate themselves to body and soul. The Boxing Federation has some serious and major faults. The entire Boxing Federation must be completely reformed from the top to the rules. It cannot be a state feeding trough for those who pretend to support amateurs… And there is not a single Italian talent around the Pro World, the Pro World which is the only one that counts in Boxing!
– Honorable mention
This year too is trainer CRISTIAN BRUNO manages a large space excellently equipped in every detail, for boxing training, but also for amateur matches. CRISTIAN organizes afternoons/evenings for the enthusiastic public who dreams big. And he insists on looking for new resources for boxing.
MGM Gym – Boxing Island in MILAN
But the amateurs suffered the worst, I already wrote about it last year in the best notes for 2022, and every time I write about amateur boxing. Nowadays less and less, it’s a useless exercise.
It seems that the WORLD BOXING solution, a new body for amateurs that replaces the much-desired IBA or EX-AIBA, is struggling to resist. It takes determination to a full stop. You know it well. Renewing means being reborn.
After almost two years of war imposed by Russia on Ukraine, accepting a Russian from IBA or EX-AIBA boxing as president is unacceptable. UMAR KREMLEV is a friend of PUTIN otherwise he would be like ALEXEY NAVALNY in his homeland’s prisons in Siberia…
And so the recent news comes from the firmness of the Ukrainian Minister of Sports and Youth, MATVIY BIDNYI, in an interview with the BBC, he stated that Ukraine may not take part in the Paris 2024 Olympic Games if Russian athletes are allowed to compete in Paris, and announced that Ukraine will await the IOC’s decision on the issue in “arguments and appeals”.
And he continues: “We don’t use the word boycott as such. Let’s say this is our position: we will not take part in the competition if athletes who support Russian aggression can participate in it. This is a matter of principle for us,” BIDNYL said.
Hats off! And this applies to all Olympic athletes of every discipline.
My thoughts turn to amateur boxing which has nothing to do with the other Olympic sports which have their maximum expression in the Olympics, certainly not boxing.
After all, if we don’t support the choices of those in the trenches, those at war and fighting for our principles of Freedom, Democracy, and Justice, what values are left in amateur boxing? What values are taught at the base? To win without effective opponents… to put blood money in your pocket.
The harvest is there for everyone to see. It’s no longer a dream wanted with motivation, it is simply the sale of a dream to the Russian KREMLEV, PUTIN’s wooden head.
Ukraine could face severe sanctions if it indeed confirms its Paris 2024 boycott.
This situation dates back to December 8th, when the IOC decided to withdraw the possibility of banning Russian athletes from competing at Paris 2024. Of the 4,600 athletes who qualified for the Games, only eleven met the IOC’s requirements for a neutral competition: eight Russians and three Belarusians. Everyone must satisfy all sporting and competitive requirements and respect the principles of the Olympic Charter.
For more than a year the IOC has been trying to find a balance to avoid a situation like the current one.
I hope that THOMAS BACH will be a firm supporter of the rights of Justice, Democracy, and Freedom, the foundations of our Europe, and so desired by Ukraine and so the Ukrainian Resistance doesn’t continue to die in vain.
In addition to the IBA or EX-AIBA which has been banned since 2019 for well-known and serious reasons, now all Russian and Belarusian athletes must not participate in any way.
The IBA or EX-AIBA will not be there at the Paris 2024 Olympics. And therefore a Task Force of the Olympic Committee itself has been confirmed for amateur boxing.
Anyone who dared to deny the Russian flag would end up incarcerated in Siberia. My humble advice to President THOMAS BACH is to be firm: until the Just Peace on Kyiv’s terms is restored, use all his power to block the participation of Russian and Belarusian athletes in the next Paris Olympics. Sport is not above or outside of a war, Sport is not apolitical, and then, come on, we Europeans have it in our homes or certainly on our doorsteps and we hear the sinister noise of the missiles, the crying of the mothers, the disappearance of those children. The sacrifice of those men until their death, for Freedom. The entire Western world is involved.
And how am I?
- – At the stake. But very combative. I claim my DNA! I hope that very soon, in 2024, Justice will confirm all the damage I have suffered from that perverse machine made up of anonymous “experts who ignore”. This is how the General Directorate of Cinema of our Ministry of Culture is made up. The change of Minister Sangiuliano with the new Government has not changed anything to date. He is like the previous Minister Dario Franceschini everything is still the same as 15 months ago when he was Minister of Culture and was unable to buy all the votes, despite having spread every resource of the Ministry he led. What immense harm this acute laziness that anyone who sits on that seat has to fuck!
My intense years, of a lot of work, and no income with five sentences in my favor and no money owed to me, collected. Great battles for legality. For the diffusion of Sports Culture. I am not devoted to martyrdom. The rotten system that is imposed disgusts me.
PA (Italian Public Administration) is the cancer that needs to be eradicated.
The present demands an immediate turnaround. Justice can!
Garbelli’s motto is well-known:
“A nation that doesn’t recognize the sacrifice of boxing… is a nation in decline”. -Giancarlo Garbelli-
Ah, I already wrote to you that I was hacked on Facebook, and what pains me is that I no longer have those thousands of contacts built up over 15 years. Of course, I have many more readers here on my blog, but I don’t have the contacts that that formidable social network with Messenger had allowed me to immediately maintain over the years. It’s been three months since my account was blacked out. I hope that the police to whom I reported it will hurry. Meanwhile, I also shyly look at Instagram which I have never really frequented because I have too much to do.
And while waiting for the THREE KINGS from the Middle East to come with the gifts for the Child Jesus, let’s unite so that the war wanted by Hamas, fanatics of terrorism against Israel, ends. Our Judeo-Christian roots dictate it.
+
BUY HERE the 2nd edition of the paper book Il FIGHTER D’ITALIA GIANCARLO GARBELLI – Boxing is violent but violence isn’t boxing – https://www.giannamariagarbelli.com/prodotto/libro-il-fighter-ditalia-giancarlo-garbelli-2-edizione
… here in Italian the link to my AudioBook THE FIGHTER OF ITALY GIANCARLO GARBELLI – boxing is violent but violence isn’t boxing- http://bit.ly/2Y4zyZr
here is my video
WISHES FOR A MAGNIFICENT YEAR of PEACE, HEALTH, and PROSPERITY! And like every year I mean it. Yours Gianna Garbelli